Her vil vi fortløpende svare på spørsmål som ofte stilles til styremedlemmer.
-
- SKADE: Når dere opplever at en skade oppstår og man har behov for hjelp til å begrense skaden kontaktes 1 Hjelpende Hånd (1HH) på: service@1hh.no Telefon 02460.
Er skaden slik at årsaken til skaden ligger utenfor leiligheten, eller man er i tvil, kontakes OBOS v. e-mail: forsikring@obos.no med kopi til Aleksandar Damcevski aleksandar.damcevski@obos.no (vår forretningsfører, tlf:22 86 83 77) . Obos sender saken til vårt forsikrings selskap Gjensidige som kontakter dere for å få en vurdering av skaden og en takst.
Dersom skaden skyldes forhold i leiligheten som ikke går på sameiets forsikring kan dere bruke 1HH, eller hvem dere vil, til å utbedre skaden. Men da går det på den enkeltes forsikring og/eller lommebok. - Jeg oppdager vannlekkasje eller elektrisk feil på fellesområde som er av en akutt art og krever øyeblikkelig hjelp:
- Ring 1HH på tlf 02460 eller 94092460.
- Ved vannlekkasje eller elektrisk feil på egen seksjon anbefaler vi 1HH eller våre gode samarbeidspartnere, dette blir da for seksjonseiers regning:
- Optimal Elektro AS
Olaf Helsets vei 5,
0694 OSLO
Mobil: +47 91900405 -
Vinderen Rør AS
Slemdalsveien 70 0370 Oslo
Tlf 22285222/47936777
Mail : post@vinderenror.no eller marius@vinderenror.no
Web: www.vinderenror.no
Tlf 24 07 77 24
https://www.rorlegger-teknikk.no Sameiet har inngått en rammeavtale med Vinderen rør som gir rabatt på normal timesats og deler.
Gjelder det oppussing av baderom kan samme kontaktinformasjon benyttes.
- Optimal Elektro AS
- Hvem er det jeg kontakter hvis jeg har problemer med låsemekanismen for terrassedørene?
Svar: Mekanismen er ømfintlig og krever både smøring av ledd (5-56) og håndlag for å lukke. Skyv døren helt inn, skyv håndtaket ledd NED for deretter å benytte beinet til å skyve døren nederst i karmen ut mot terrasse, vri så håndtak opp. Hvis dette fortsatt ikke løser problemet så har styret noen slitedeler som kan kjøpes. For hjelp til montering eller andre spørsmål anbefaler vi å kontakte Lås og Nøkkel AS i Neubergaten på Majorstua, tlf. 22606060. Deres låsesmed Andre Bredesen har hjulpet flere beboere og kjenner problemstillingen godt. De senere år er det byttet ut mange skyvedører og vinduer med aluminium. Rådet over gjelder i første rekke dørene i tre med opprinnelige låsemekanismer fra da husene ble bygget. Senere dører bør være uten de samme problemene. - Hvilke fargekoder for maling skal jeg velge når jeg skal pusse opp/vedlikeholde vinduer og dører?
-
Vinduer/verandadører Eggehvit 0502 Y Drygolin vindu.
-
Utvendig vindusinnramming – Bonderød standard 025-Drygolin Ultimate
-
Utvendig panel – seterbrun – Trebitt Oljebeis
-
Rekkverk: – Seterbrun – Drygolin oljedekkbeis
-
- Hvem kontakter jeg for å lage et ekstra nøkkelsett til leiligheten min?
Svar : Det går gjennom OBOS. Skriv mail til aleksandar.damcevski@obos.no - Hvem kontakter jeg for å oppdatere navnelapp på ringeklokkene ved inngangsdøren/garasjeporten?
Svar: 1 Hjelpende Hånd (1HH) på: service@1hh.no eller tlf 02460 - Hvem kontakter jeg ved problemer med garasjeport eller for å få en ekstra garasjeportåpner?
Svar: Kontakt Portservice på tlf 63992710 (bemannet døgnet rundt) eller email post@portservice.no . - Jeg har mistet nøklene til postkassen. Hvordan kan jeg få ordnet med et sett med nye nøkler da jeg ikke har et ekstra sett å lage nøkler fra?
Svar: Du må ringe låsesmed. Det finnes ingen master reservenøkler til postkassene. - Heisen står i huset jeg bor i. Hvem er det jeg kontakter for å fikset på dette?
Svar: Ring til KONE service på telefon 22587000. -
Kjøkkenvifter: Kjøkkenvifter bør renses en gang i året. Vi har en avtale med Holst-Klima som kan kontaktes på email: per-erik@holst-klima.no eller på tlf 41309460.
-
Beplantning: I henhold til vedtektene disponerer beboere på bakkeplan et område inntil 4 meter fra husveggen. Her kan man plante hekker og det man måtte ha behov for.
-
Steinbelagte terrasser kan ikke uten videre utvides innen 4 m beltet uten godkjennelse av styret.
Dersom noen ønsker å plante i fellesområdet gjelder følgende prinsipper:
-
- Slik planting må avtales med styret
-
- Hovedhensynet må være å skjerme mot innsyn. Det er ikke meningen at fellesområdet skal kunne «privatiseres» ved beplantning.
-
- Styret vil ha anledning til å pålegge trimming av godkjent vegetasjon dersom den vokser
- Kostnadene med slik beplantning må bæres av den som ønsker å utføre dette.
-
- Montering av ladeboks Da antall ladebokser økte gikk styret til anskaffelse av et smart nettverk som fordeler belastningen slik at vi unngikk å måtte øke hovedsikring og stigeledning. Dette er meget dyrt. Skal man nå anskaffe ladeboks gjøres det ved å henvende seg til Menil Kreativ Elektro Ski AS.
ksk@minel.no
Man oppgir:
– Navn
– Adresse
– Telefonnummer
– P-Plass. - Gass:
- Hus 7 og 9 har felles gasspåfyllingspunkt rett høyre for garasjeinngang. Hus 75 og 77 har felles gasspåfyllingspunkt rett venstre for garasjeinngang 75. Gassmåler er på innsiden av garasje, på veggen for begge. Hustillitsvalgt melder styret ved 15-20%.
- Det er viktig at hver enkelt leser av og melder inn målerstanden en gang i året. Meldes ikke målerstanden inn, vil den bli stipulert videre iht. til a konto. Dette kan medføre høye gasskostnader når målerstand omsider meldes inn.
- MARKISER: Sameiet har en farge og en type utforming når det kommer til markiser. Befaring fra markiseleverandør er viktig for å skaffe riktig type. Vi har to leverandører som leverer gode produkter: Kjells Markiser (www.kjellsmarkiser.no , tlf81500570) og Hilmar Hammerhei (www.hh.no, tlf22156310) har levert de fleste markisene og er godt kjent med kravene, de har også gratis og uforpliktende befaring.
- Balkonger. Det er avdekket at balkongene i 2 og 3 etasje i husene 7-9-75 og 77 er designet og bygget på en måte som utsetter oss for vann inntrengning i bygningskroppen. Dette har opp gjennom årene ført til svært mange vannskader og forsikringskrav uten at årsaken er blitt skikkelig avklart.
I år, 2021, skal vi bygge om alle balkongene for å forhindre at dette fortsetter.
Ønsker noen å gjøre arbeid på ens balkong, som f.eks. å skifte dekke på gulvet, må følgende punkt ivaretas:
-
- Alt arbeid som påvirker balkongens oppbygning og konstruksjon skal søkes til styret. I søknaden skal det fremgå hvem som skal utføre arbeidet.
- Elektrisk oppvarming av vannrør må ikke kobles fra.
- Gulvet er sikret ved membran. Denne må under ingen omstendigheter skades. Skulle skade oppstå må etablering av ny membran dokumenteres.
- Arbeidet skal utføres av kvalifisert personell med gyldig fagbrev og ansvarsrett. Ved ferdig arbeid skal det leveres FDV-mappe på utført arbeid, som videresendes til styret.
-
- Vedlikehold skyvedører.
Mange har hatt problemer med skyvedørene, særlig de opprinnelige fra Polen. For dem som er nye er det et eget triks om man har problemer med å lukke dem. Spør styret.Videre er det viktig, både på de gamle og de nye at glideskinnen holdes ren og oljes lett og at låsemekanismen også oljes med jevne mellomrom.
- SKADE: Når dere opplever at en skade oppstår og man har behov for hjelp til å begrense skaden kontaktes 1 Hjelpende Hånd (1HH) på: service@1hh.no Telefon 02460.